everyday is Ashura every land is Karbala
Apr, 26 202417 Shawwal 1445


المالُ


WEALTH




المالُ مادَّةُ الشَّهَواتِ / Wealth is the Substance of Desires

1ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): إنّ الدِّينارَ والدِّرهَمَ أهلَكا مَن كانَ قَبلَكُم، وهُما مُهلِكاكُم.
1– The Prophet (SAWA) said, ‘Dinars and dirhams ruined those before you and will ruin you too.’
[al-Kafi, v. 2, p. 316, no. 6]

2ـ رسولُ اللهِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): قالَ الشّيطانُ لَعَنهُ اللّه‏ُ: لَن يَسلَمَ مِنّي صاحِبُ المالِ من إحدى ثلاثٍ أغدو علَيهِ بهِنَّ وأرُوحُ: أخذُهُ مِن غيرِ حِلِّهِ، وإنفاقُهُ في غيرِ حَقِّهِ، واُحَبِّبُهُ إلَيهِ فيَمنَعُهُ مِن حَقِّهِ.
2– The Prophet (SAWA) said, ‘Satan, may Allah curse him, said, ‘The owner of wealth will not be safe from me in three things that I will overcome him with and leave thereafter: his acquisition of it from unlawful places, his spending it in its unrightful place, and I will make him love it so much that he will deprive it to its rightful due.’
[al-Targhib wa al-Tarhib, v. 4, p. 182, no. 68]


المالُ


WEALTH




3ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): المالُ مادَّةُ الشَّهَواتِ.
3– Imam Ali (AS) said, ‘Wealth is the substance of desires.’
[Nahj al-Balagha, Saying 58]

4ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): المالُ يُقَوِّي الآمالَ .
4– Imam Ali (AS) said, ‘Money strengthens expectations.’
[Ghurar al-Hikam, no. 577]

آثارُ حُبِّ المالِ / The Effects of Loving Wealth

5ـ عيسى (عَلَيهِ الّسَلامُ): لا تَنظُروا إلى أموالِ أهلِ الدُّنيا ؛ فإنّ بَرِيقَ أموالِهِم يَذهَبُ بنُورِ إيمانِكُم.
5– Prophet Jesus (AS) said, ‘Do not look at the wealth of the people of this world, for the glitter of their wealth will take away the light of your faith.’
[al-Mahajjat al-Bayza, v. 7, p. 328]

6ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): المالُ يُفسِدُ المآلَ، ويُوَسِّعُ الآمالَ.
6– Imam Ali (AS) said, ‘Wealth corrupts the ultimate goal and heightens one’s expectations.’
[Ghurar al-Hikam, no. 1427]

7ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): حُبُّ المالِ يُوهِنُ الدِّينَ، ويُفسِدُ اليَقينَ.
7– Imam Ali (AS) said, ‘The love of wealth weakens one’s religion and corrupts one’s conviction.’
[Ghurar al-Hikam, no. 4876]

حُبُّ المالِ مِنَ الحَلالِ / The Legitimate Love of Wealth

8ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): نِعمَ المالُ الصّالِحُ للرّجُلِ الصّالِحِ.
8– The Prophet (SAWA) said, ‘Blessed is the righteous wealth of a righteous man.’
[Tanbih al-Khawatir, v. 1, p. 158]

9ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): الغِنى في الغُربَةِ وَطَنٌ، والفَقرُ في الوَطَنِ غُربَةٌ .
9– Imam Ali (AS) said, ‘Richness in a foreign place is like one’s homeland, and poverty in one’s homeland is like being a foreigner in it…’
[Nahj al-Balagha, Saying 56]

10ـ الإمامُ زينُ العابدينَ (عَلَيهِ الّسَلامُ): اِستِثمارُ المالِ تَمامُ المُرُوَّةِ .
10– Imam Zayn al-Abidin (AS) said, ‘
[Being able] To make wealth flourish completes gallantry.’
[al-Kafi, v. 1, p. 20, no. 12]

11ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): لا خَيرَ فيمَن لا يُحِبُّ جَمعَ المالِ مِن حَلالٍ، يَكُفُّ بهِ وَجهَهُ ويَقضي بهِ دَينَهُ ويَصِلُ بهِ رَحِمَهُ.
11– Imam al-Sadiq (AS) said, ‘There is no good in he who does not love to earn lawful wealth with which he can protect his honour, repay his debts and maintain relations with his kin.’
[al-Kafi, v. 5, p. 72, no. 5]

ذَمُّ كَثرَةِ المالِ / Excessive Wealth

12ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): ما أخشى علَيكُمُ الفَقرَ، ولكنّي أخشى علَيكُمُ التَّكاثُرَ.
12– The Prophet (SAWA) said, ‘I do not fear poverty for you, but I fear you vying in your excessive wealth.’
[Kanz al-`Ummal, no. 6139]

13ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): كَثرَةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ وتُنشِئُ الذُّنوبَ.
13– Imam Ali (AS) said, ‘Too much wealth corrupts the hearts and produces sins.’
[Ghurar al-Hikam, no. 7109]

14ـ الإمامُ الحسينُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): مالُكَ إن لَم يَكُنْ لَكَ كُنتَ لَهُ، فلا تُبقِ علَيهِ فإنّهُ لا يُبقي علَيكَ، وكُلْهُ قَبلَ أن يَأكُلَكَ!
14– Imam Husayn (AS) said, ‘Your wealth is such that if you do not control it, it will control you, so do not save any of it for it will not stay for you. Consume it before it consumes you.’
[al-Durra al-Bahira, p. 24]

15ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): ما كَثُرَ مالُ رجُلٍ قَطُّ إلّا عَظُمَتِ الحُجّةُ للّه‏ِ تعالى علَيهِ، فإن قَدَرتُم أن تَدفَعوها عَن أنفُسِكُم فافعَلوا، فقيلَ: بماذا ؟ قالَ: بقَضاءِ حَوائجِ إخوانِكُم مِن أموالِكُم.
15– Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Whenever one’s wealth increases, Allah's evidence against him increases. So, if you are able to push it away from yourselves then do so. He was asked, ‘How?’ He replied, ‘By fulfilling the needs of your brothers from your wealth.’
[Amali al-Tusi, p. 302, no. 600]

16ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): فيما ناجَى اللّه‏ُ عَزَّوجلَّ بهِ موسى (عَلَيهِ الّسَلامُ): ... لا تَغبِطْ أحَدا بكَثرَةِ المالِ ؛ فإنَّ مَعَ كَثرَةِ المالِ تَكثُرُ الذُّنوبُ لِواجِبِ الحُقوقِ.
16– Imam al-Sadiq (AS) narrated, ‘In an intimate conversation that Allah had with Prophet Moses (AS), He said, ‘Do not envy anyone for having excessive wealth, for with excessive wealth sins increase in
[trespassing] obligatory rights.’
[al-Kafi, v. 2, p. 135, no. 21]

17ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ.
17– Imam al-Sadiq (AS) said, ‘I sought after emptying my heart and I found it in having little wealth.’
[Mustadrak al-Wasa`il, v. 12, p. 174, no. 13810]

18ـ الإمامُ الرِّضا (عَلَيهِ الّسَلامُ): لا يَجتَمِعُ المالُ إلّا بخِصالٍ خَمسٍ: بِبُخلٍ شَديدٍ، وأمَلٍ طَويلٍ، وحِرصٍ غالِبٍ، وقَطيعَةِ الرَّحِمِ، وإيثارِ الدُّنيا علَى الآخِرَةِ .
18– Imam al-Rida (AS) said, ‘Wealth can only be gathered through five means: through intense miserliness, high expectation, overcoming greed, cutting of kinship, and preferring this world over the Hereafter.’
[al-Khisal, p. 282, no. 29]

مَن كَسَبَ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ / He who Acquires Wealth from Illegitimate Sources

19ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): مَن كَسَبَ مالاً مِن غيرِ حِلِّهِ أفقَرَهُ اللّه‏ُ .
19– The Prophet (SAWA) said, ‘Allah will empoverish whoever acquires wealth from an illegitimate source.’
[Amali al-Tusi, p. 182, no. 306]

20ـ رسولُ اللهِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): مَن لَم يُبالِ مِن أينَ اكتَسَبَ المالَ لَم يُبالِ اللّه‏ُ مِن أينَ أدخَلَهُ النّارَ .
20– The Prophet (SAWA) said, ‘He who does not care whence he acquires wealth, Allah will not care whence He will make him enter Hell.’
[Bihar al-Anwar, v. 103, p. 13, no. 63]

21ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): مَن يَكسِبْ مالاً مِن غَيرِ حَقِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ أجرِهِ.
21– Imam Ali (AS) said, ‘He who acquires wealth from a source he has no right to will spend it in a place where he will have no recompense thereof.’
[Tuhaf al-`Uqoul, p. 94]

22ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): مَن كَسَبَ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ سُلِّطَ علَيهِ البِناءُ والطِّينُ والماءُ.
22– Imam al-Sadiq (AS) said, ‘He who acquires wealth from illegitimate sources, the building, the soil and the water
[of those places] will reign over him.’
[al-Mahasin, v. 2, p. 455, no. 2528]

23ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): مَن طَلَبَ المالَ بغَيرِ حَقٍّ حُرِمَ بَقاءهُ لَهُ بِحَقٍّ.
23– Imam al-Sadiq (AS) said, ‘He who acquires wealth unrightfully will be rightfully prevented from keeping it.’
[Tuhaf al-`Uqoul, p. 321]

المالُ ما أفادَ الرِّجالَ / Wealth is What Benefits Men

24ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): إنّ لكَ في مالِكَ ثلاثاً شُرَكاءَ: أنتَ، والتّلَفُ، والوارِثُ، فإنِ استَطَعتَ أن لا تكونَ أعجَزَهُم فافعَلْ.
24– The Prophet (SAWA) said, ‘You are three partners in your wealth: you, your losses, and your heir, so if you can try not to be the weakest of them then do so.’
[Kanz al-`Ummal, no. 16147]

25ـ رسولُ اللهِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): يقولُ ابنُ آدمَ: مُلكي مُلكي ! ومالي مالي ! يامِسكينُ ! أينَ كنتَ حيثُ كانَ المُلكُ ولَم تَكُن، وهَل لكَ إلّا ما أكَلتَ فأفنَيتَ، أو لَبِستَ فأبلَيتَ، أو تَصَدَّقتَ فأبقَيتَ ؟! إمّا مَرحومٌ بهِ وإمّا مُعاقَبٌ علَيهِ، فاعقِلْ أن لا يكونَ مالُ غيرِكَ أحَبَّ إلَيكَ مِن مالِكَ.
25– The Prophet (SAWA) said, ‘The son of Adam says: ‘My property, my property! My wealth, my wealth!’ - O poor man! Where were you when I had my property but not you, and do you possess anything other than what you eat and excrete, or wear and wear out, or did you donate so it stayed?! Either you will be had mercy on as a result of it
[i.e. your wealth] or punished on account of it. So, beware lest that wealth which is not yours be more beloved to you than your own wealth.’
[Bihar al-Anwar, v. 71, p. 356, no. 17]

26ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): المالُ ما أفادَ الرِّجالَ .
26– Imam Ali (AS) said, ‘Wealth is what benefits men.’
[Ghurar al-Hikam, no. 508]

27ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): المالُ يُكرِمُ صاحِبَهُ ما بَذَلَهُ، ويُهينُهُ ما بَخِلَ بهِ .
27– Imam Ali (AS) said, ‘Wealth honours its owner where he spends it and humiliates him where he is miserly with it.’
[Ghurar al-Hikam, no. 1838]

28ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): أمسِكْ مِن المالِ بقَدرِ ضَرورَتِكَ، وقَدِّمِ الفَضلَ لِيَومِ حاجَتِكَ.
28– Imam Ali (AS) said, ‘Hold onto wealth according to your need of it, and put the rest away for a day you will need it.’
[Nahj al-Balagha, Letter 21]

29ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): أفضَلُ المالِ ما وُقِيَ بهِ العِرضُ، وقُضِيَت بهِ الحُقوقُ.
29– Imam Ali (AS) said, ‘The best of wealth is that with which one’s dignity is guarded and that through which one’s rights are fulfilled.’
[Bihar al-Anwar, v. 78, p. 7, no. 60]

30ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): خَيرُ مالِكَ ما أعانَكَ على حاجَتِكَ.
30– Imam Ali (AS) said, ‘The best of your wealth is that which helps you with your needs.’
[Bihar al-Anwar, v. 78, p. 12, no. 70]

31ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): إنّما أعطاكُمُ اللّه‏ُ هذهِ الفُضولَ مِن الأموالِ لتُوَجِّهوها حيثُ وَجَّهَها اللّه‏ُ عَزَّوجلَّ، ولَم يُعطِكُموها لِتَكنِزوها.
31– Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Allah gave you this excess in wealth in order that you may use it according to how Allah Almighty would like, and He did not give it to you in order for you to store it away.’
[al-Faqih, v. 2, p. 57, no. 1693]

32ـ الإمامُ الرِّضا (عَلَيهِ الّسَلامُ): خَيرُ مالِ المَرءِ ذَخائِرُ الصَّدَقَةِ.
32– Imam Ali al-Riza (AS) said, ‘The best wealth of a person is what he reserves for charity.’
[Tanbih al-Khawatir, v. 2, p. 182]
Load More